2014 Július 6-ánTekerőpatakról útnak indult egy kis csapat, hogy megismerje Háromszék történelmi és természeti látványosságait. A körút első állomása a Szent Anna tó volt ahol megtudtuk, hogy egy kráter tó partján állunk, mely a Csomád hegységben alakult ki. A tavat főleg csapadék táplálja, semmilyen kapcsolatban nincs a helyi vízrajzi hálózattal. Nevét a legenda szerint egy Anna nevű leányról kapta, aki elátkozta az öt bántó urat. „Váljon ez a hely feneketlen tóvá, mondta Anna, s abban a pillanatban az ég elfeketedett, és szörnyű mennydörgés között a vár összeomlott. A romok egyre lejjebb süllyedtek, mígnem az egész víz alá került, és egy tó alakult ki.”

A tó partján tálalható a szent Anna kápolna melynek meglátogatása után a kis csapat megkerülte a tavat a kijelölt útvonalon. „Csodálatos reggeli sétában volt részünk” mondta az egyik résztvevő.

Utunk Bálványos vár romjaihoz vezetett tovább. Egy félórányi séta után értük el a valamikori vár romjait. A napsütéses idő, és a csodálatos kilátás mindenkit pótolt a fáradozásaiért. míg rövid pihenőt vettünk, megismerkedtünk röviden a vár történelmével.

A hagyomány szerint a vár már a 12. század legelején állt és az Apor család birtokában volt. Az Aporok a legenda szerint ekkor tértek át a keresztény hitre. ezt a legendát dolgozta fel később Jókai Mór, "Bálványosvár" című művében.  Az írott források nevét a 12-13. században említették először Baluanus, majd 1360-ban Castrum Balwanus néven.

A vár ovális kerítőfalból, északi oldalán négyszögletes toronyból és az ehhez tartozó ciszternából állt. A várat egykor belső és külső várfal is védte.

A várat a 17. század elejéig az Aporok lakták, míg végül 1603-ban, Lázár Borbála otthagyta a várat és leköltözött a Torján épített kényelmes kastélyába.

A vár ezt követően gyors pusztulásnak indult.

A varlátogatás után Kézdivásárhely volt az úti célunk. Kézdivásárhely az udvarterek városa. Alkalmunk adódót megtekinteni néhány udvarteret, melyek a Gábor Áron tér körül helyezkednek el.

Az egyik udvartéren tálalható a Gyűjtemények Háza melynek vezetője Beke Ernő. A kiállított tárgyak végig látogatása közben tanúi lehettünk egy korokon átívelő történelem órának. Betekintést nyerhettünk Kézdivásárhely kialakulásának történetébe, a céhek kialakulásának történetébe és a 1848-49 szabadságharc történéseibe.

Az állandó tárlat részét képzi a kiskanál, a mozsár, a lakat és a kulcs gyűjtemény. Szinte minden kiállított tárgynak külön története van.

Az idő szűke miatt azonban indulnunk kellet tovább, hogy meglátogassuk Háromszék egy másik híres várromját amely Csernáton településen tálalható. A vár megközelítőleg a 13. században épülhetett. Az „Ika” elnevezést Orbán Balázs ragasztotta a várra.

Az utolsó megálló Sepsiszentgyörgy volt ahol meglátogattuk a Szent József romai katolikus templomot, a város központját.

Az este közeledtével a kis csapat elindult Tekerőpatak fele.

„Úgy gondolom, hogy ez a nap mindenki számára programban, információkban és élményekben gazdag nap volt, mely nem jöhetett volna létre támogatok nélkül. Ezúton is szeretnénk megköszönni a Communitas alapítványnak a támogatást” mondta Gyulai Arthur programfelelős.